היתרון של פתח אוורור מרכזי בכלל ופרט בבריכות השחייה

היתרון של פתח אוורור מרכזי בכלל ופרט בבריכות השחייה

תכנון בריכות שחייה ושווקים פתוחים מקורים בפנלים של "טופגל" מתוצרת פלזית פוליגל מיישם את מרבית המרכיבים של בנייה ירוקה ברת- קיימא. כמתכננים, עלינו לבחון את אוריינטציית המבנה (כיווניות), תוך מתן עדיפות להפניית מירב שטח הגג לכיוון דרום על מנת למנוע התחממות בשעות היום הקיציות מחד, וכן לנצל את משטר הרוחות באופן מרבי.

אלמנט נוסף המסייע למניעת התחממות הינו שימוש בציפויים רפלקטיביים מסנני קרינה המבוצעים במפעלי "פלזית פוליגל" במהלך האקסטרוזיה של הפנלים.

לאחר מכן נתכנן את הגגות לניצול מיטבי של אור יום טבעי העובר דרך הפנלים- להארת המבנה בכל תקופות השנה, ולשימור החום בתקופת החורף.

רצפת המבנה ומי הבריכה יוכלו לשמש כ"מסה תרמית". בחודשי החורף הם יתחממו בשעות היום ויפלטו חום בצורת קרינה אלקטרו מגנטית בשעות הערב והלילה. בחודשי הקיץ- הם יצטננו בשעות הלילה ויסייעו בהורדת הטמפרטורה של המבנה במשך שעות הבוקר והצהרים.

 

בנוסף לכך נתכנן משטחי הצללה שונים סביב החלונות, ונשתדל לטעת עצים נשירים ושיחים ש"מסננים" מעבר אבק במפנה הדרומי של הפרויקט.

אלמנט חשוב ביותר הוא מקדם המוליכות הטרמית של הקירות וגג המבנה. ככל שהמוליכות התרמית U" VALIUE" טובה (נמוכה) יותר, אנו נדרשים להשקיע פחות אנרגיה על מנת למזג את פנים המבנה בקיץ, ולחמם אותו בחורף.

תכנון ממדי החלונות, שיטת הפעלתם והכיווניות שלהם ביחס לכיווני הרוח השגורים באתר- יסייעו לנו בהגעה לטמפרטורת האויר ולאיכות האויר הרצויות בתוך המבנה לאורך שעות היממה, ללא תלות משמעותית במתקני מיזוג ואילוץ אויר.

חלונות הבניין יאפשרו כניסת אויר צח ורענן אל תוך המבנה, שיחליף את האויר החם המסולק ממנו. חלק מהאוויר הנכנס פנימה מבעד לחלונות ינוע בתנועה אופקית לעבר החלונות הקרועים בקיר הנגדי או בקיר הניצב- נשיבה שמכונה בשפת האדריכלים "אוורור מפולש".

חלקו האחר ינוע לכיוון פתחי האוורור בראש המבנה- במהלך שמכונה על ידי המתכננים "אוורור גרביטציוני" או "אנכי", ממוקם במקום גבוה (תרתי משמע)- תכנון אוורור מתאים במעטפת המבנה.

 

ארצנו התברכה בחודשי קיץ רבים עם עומס חום משמעותי, ובחודשי חורף שטופי שמש. מבנים המקורים בפנלים של "טופגל" ובלוחות מפוליקרבונט חלול שתכליתם העברת אור יום טבעי אל חלל המבנה, צוברים "גושים" של אויר- חם עודף בחלל שמתחת לתקרה.

מטעמים אלו אנו מעוניינים ליצור משטח אנרגטי פאסיבי "טיבעי" בתוך המבנה ללא השקעת אנרגיה במיזוג אויר. ככל שטמפרטורת האויר חמה יותר כך עולה גם לחותו. על מנת לספק איכות אויר גבוהה בתוך המבנה עלינו לקרר וליבש את האויר החם המצטבר מתחת לתקרת המבנה.

חום, הנמדד ביחידות תרמיות או בקלוריות, הוא סוג של אנרגיה שהנמצאים בבניין זקוקים לו בכדי להתחמם בחורף. החום יכול לבוא מהשמש, ממזון שאנחנו אוכלים בצורת latent heat, ממקורות משלימים כגון תנור/מזגן ומחימום המים בבריכת השחייה בחורף. מידת החום "מסומנת" או מוצגת על ידי הטמפרטורה.

אויר חם נלכד בהדרגה תחת רכס גגות המבנה. כשאתם מרגישים את האויר החם שמגיע מחימום קרינת השמש, אתם מרגישים חום ולא טמפרטורה.

חום זורם מאזור חם לכיוון אזור קר. הכיוון הטיבעי של זרימת החום הוא מצד הטמפרטורה הגבוהה של הקיר, התקרה, הרצפה או מי- הבריכה- לכיוון הצד הקר יותר. אפשר לומר שהבדל הטמפרטורות הוא "הלחץ" שגורם לחום לנוע ולהשוות את הטמפרטורה.

 

ביכולתנו להקטין את עומסי החום במבנה באופן משמעותי ע"י יצירת אוורור יעיל.

במהלך הקיץ, ספיקת האוורור הפאסיבית חייבת להיות יעילה מספיק על מנת לשמור על טמפרטורת הבניין גבוהה רק במקצת מעל לטמפרטורת האויר החיצונית.

אוורור פאסיבי יעיל של מבנים בקיץ עשוי להוריד את הטמפרטורה הפנימית בכ 16 מעלות צלזיוס ביחס לטמפרטורה באותו מבנה כשהוא אינו מאוורר.

התקנת מאוררים פנימיים שיסחררו ויגדילו את ספיקת האוורור מהמבנה החוצה עשויה להוריד את עומס החום בקיץ בשיעור של כ 4 מעלות צלזיוס נוספות.

לסיכום- האנשים המשתמשים במבנה מקורה על ידי פוליקרבונט רב שכבתי מסוג טופגל מצפים ל:

  • נוחות גופנית ופסיכולוגית, ושפע של אויר צח
  • אויר נקי מחלקיקי אבק ומריחות לא רצויים
  • התאמה מלאה לעונות השנה ולחסכון בצריכת חשמל
  • בטיחות
  • פעולה שקטה של מתקני אוורור (במידה והותקנו)
  • תחזוקה קלה וקיום איכותי לאורך עשרות שנים
  • מניעת חדירה של ציפורים וחיות אחרות

 

עקרונות תכנוניים לפינוי אויר חם הנלכד מתחת לגג

בריכות שחייה מקורות חייבות לשרת את קהל הרוחצים לאורך כל ימות השנה, תוך השקעה מינימלית של אנרגיה, אחרת יקשה על מפעיליהן לקיימן כעסק ריווחי.

הקרוי בפנלים של "טופגל" מפוליקרבונט, המצטיינים בהעברת אור וחום בצורה מבוקרת, בעלי מעבירות תרמית מצוינת, יוצרים אפקט חממה ע"י חסימת הקרינה האלקטרומגנטית הבוקעת מחלקי המסה התרמית בשעות הערב והלילה, מתאימים להפליא לקרוי מבני בריכה.

המתאם הנפוץ הינו מבנה קל של קמרון עילי "הרוכב" על קירות אנכיים, עם גג הזזה בהפעלה חשמלית מכנית. בקירות האנכיים ניתן לקבוע דלתות, חלונות, "לוברים", רפפות ותריסים עם הפעלה אוטונומית או ידנית לאוורור ולתפעול.

בבריכות שחיה מקורות קיימת משנה חשיבות לאוורור יעיל היות ומסת המים מגבירה את לחות האויר ואת החשש להיווצרות אדים לא רצויים בשל השימוש בחומרי חיטוי.

 

איור 1- קמרונות מרוחקים מעט זה מזה בחתך, עם חפיפה מתאימה למניעת כניסת מי- גשם.

איור 1 קמרונות מרוחקים מעט זה מזה בחתך עם חפיפה מתאימה למניעת כניסת מי גשם. - פלסקולייט | Plaskolite היתרון של פתח אוורור מרכזי בכלל ופרט בבריכות השחייה

 

איור 2- קמרונות סמוכים בממד האופקי עם חיפוי מתאים. המרווח בראשי הקמרונות ישמש לפינוי רציף וטבעי של האויר החם הנלכד בתקרת המתחם כלפי מעלה והחוצה.

במעבר מהקיר האנכי לצד הקמרון, משולב בפרט המרזב, ניתן להשאיר חריץ אורכי צר להכנסת אויר קר שיחליף את האויר החם המוסע כלפי חוץ ברכס התקרה.

איור 2 קמרונות - פלסקולייט | Plaskolite היתרון של פתח אוורור מרכזי בכלל ופרט בבריכות השחייה

 

איור 3- גגות של מגרשי חניה/תחנות רכבת ניתן לתכנן ממשטחי גג משופעים עם מרווח מרכזי שמגביר את האוורור במקרים רבים- אין צורך בחיפוי כנגד כניסת מי- גשם.

איור 3 גגות של מגרשי חניה תחנות רכבת . - פלסקולייט | Plaskolite היתרון של פתח אוורור מרכזי בכלל ופרט בבריכות השחייה

 

איור 4- בריכות רבות מותקנות עם חלקי גג ניתנים להזזה באמצעות "עגלות" מכניות ומנועים חשמליים, המאפשרים יצירת אוורור פאסיבי מעולה בשעות המתאימות.

איור 4 בריכות רבות מותקנות עם חלקי גג ניתנים להזזה באמצעות עגלות מכניות ומנועים חשמליים - פלסקולייט | Plaskolite היתרון של פתח אוורור מרכזי בכלל ופרט בבריכות השחייה

 

כתב ואייר אדריכל עזרא לאודון – תכנון וניהול בניה  – ezralaudon@gmail.com