מסנני קרינה ומבודדים תרמיים

מסנני קרינה ומבודדים תרמיים
מסנני קרינה ומבודדים תרמיים

מסנני קרינה ומבודדים תרמיים

שמירה על טמפ' פנים המבנה, בגבולות הנוחות התרמית של האדם לאורך זמן, בתנאי אקלים שונים ומשתנים  (קיץ מול חורף, יום מול לילה) היא מטרה מרכזית בתפעולם של יישומים אדריכליים רבים. לוחות "פוליגל" תורמים להשגת מטרה זו בדרך של סינון הקרינה העוברת דרכם, שינוי קצב אובדן החום מהם,וחסימת מעבר חום בדרך של הסעה (רוח) בעדם. בקרת אקלים בקיץ- השאר קר- בקיץ כיוון זרימת החום בקרינה והולכה מבעד לזיגוג ובהסעה דרך פתחים בו,  היא בכיוון פנים המבנה. לכן כדי למנוע התחממות יתר יש לבחור בלוחות להם SHGC קטן ככל האפשר, למנוע כניסת חום בהסעה (סגירת פתחים) ולהסיע עודפי חום באופן אקטיבי (מזגנים,מאווררים) אל מחוץ למבנה. בקרת אקלים בחורף- השאר חם- בחורף כיוון זרימת החום היא מפנים המבנה דרך הקירוי בהולכה, ומפתחים בהסעה אל החוץ. על מנת לשמור על טמפ' פנים קבועה יש צורך להקטין את קצב איבוד החום ע"י שימוש בלוחות "פוליגל" להם Ufactor קטן וסגירת פתחים. על פי רוב יהיה צורך גם בהסקה אקטיבית (תנורים, מזגנים) כדי לשמור את הטמפ' בפנים בתחום הנוחות התרמית שלנו (15-25 מעלות צלזיוס). נתוני SHGC ו-Ufactor של מוצרי פוליגל:
  • לוחות במבנה PCSS – מקדם SHGC, קבוע בידוד הולכה Uf
  • לוחות במבנה Titan Sky – מקדם SHGC, קבוע בידוד הולכה Uf
  • לוחות במבנה Selectogal – מקדם SHGC, קבוע בידוד הולכה Uf
  • לוחות במבנה Thermogal – מקדם SHGC, קבוע בידוד הולכה Uf
מושגים תרמו אופטיים דוגמא חישובית לשוני בתרומה לשליטה במיקרו אקלים בין לוחות "פוליגל" וזיגוג בזכוכית "בידודית" הגנת UV כל מוצרי "פוליגל" מפולי- קרבונט ופולי-פרופילן פגיעים לקרינת UVA ו- UVB ועל כן נזקקים לשכבת הגנה מפניה. בלוחות "פוליגל", שכבת ההגנה היא חלק אינטגראלי של הלוח ולא ניתנת להסרה ע"י שפשוף או גרוד. היא מבטיחה שימור תכונות הלוח לאורך שנים. "פוליגל" מעניקה 10 שנות אחריות מפני נזקי קרינת UV ללוחות. עמידות בנגיפה לוחות "פוליגל" גמישים ויכולים לספוג נגיפת ברד  בקוטר 50 מ"מ מבלי להינזק. לפי תקן מדידה ASTM D3029 תוך שימוש במשקולת בקוטר 5 מ"מ התקבלו הערכי הנגיפה הבאים:
עמידות בנגיפה (J) עובי הלוח (mm) מבנה הלוח
2.00 8 PCSS 2L
2.48 10 PCSS 2L
3.68 16 PCSS 3L
בארה"ב משתמשים ב"חלונות הוריקאן" עשויים מלוח "פוליגל" במבנה Titan להגנה על חלונות, דלתות וציוד אחר בעת סערות עזות במיוחד. הורדת ברושור לוחות הוריקאן התארכות קווית לוחות "פוליגל" מתארכים ומתכווצים עם שינוי הטמפ'. מקדם ההתפשטות התרמית הקווית הוא 0.067 mm/m לכל שינוי של מעלת צלזיוס אחת. לדוגמא- נתון שהטמפ' ביום ההתקנה הייתה 20 מעלות צלזיוס, וביום החם ביותר הגיעה טמפרטורת הלוח ל-50 מעלות צלזיוס. אזי כל מטר בלוח יתארך ויתרחב ב – 0.067*(50-20)=2.01mm לוחות "פוליגל" אינם מאבדים מכושרם לשאת עומסי רוח ושלג ולעמוד במכות ברד לאורך שנים גם בטמפ' קיצוניות (100 עד 40- מעלות צלזיוס). על סמך מדידות מעבדה שבוצעו במכוני התקנים בצרפת ובאנגליה נקבע שאורך חיים של לוחות במבנה PCSS הוא 25 שנה. התנהגות בבעירה לוחות "פוליגל" עוברים כל שנתיים בדיקות של מכון התקנים הישראלי לאפיון התנהגותם באש (ת"י 755 תגובות בשריפה של חומרי בנייה שיטות בדיקה וסיווג, יוני 1997), הציונים* שהתקבלו הם:   * הציונים הם של לוחות ללא תוסף מעכב בעירה. דרגת התלקחות- נהוגות שש דרגות I-VI, כאשר דרגה VI מציינת חומר בלתי דליק. דרגת צפיפות עשן- נהוגות ארבע דרגות 1-4 כאשר דרגה 1- מציינת חומר פולט עשן בצורה מרבית, ודרגה 4 חומר פולט עשן בכמויות מזעריות. דרגת עיוות צורה וטפטוף – נהוגות ארבע דרגות 1-4 כאשר דרגה 1 מצינת חומר המאבד צורה מטפטף ובוער, ודרגה 4 – הלוח נשאר יציב. כדי לדעת האם לוחות "פוליגל" מתאימים לסוג המבנה המתוכנן יש לבדוק בתקן ת"י 921 מה הם הציונים המזעריים הדרושים מחומר הבניה לסוג המבנה המבוקש (לפעמים מצוינים גם דרישות לחלקי מבנה כגון תקרה תלויה וכו') ולבחור את סוג הלוח שציוני הת"י 755 עומדים בדרישות. בכל מקרה יש לקבל אישור שירותי כבאות לפני התחלת הבניה. גם תקן ת"י 931 רלוונטי לנושא. הפחתת רעש הנחתה אקוסטית של "רעש עובר", עבור לוחות "פוליגל":
מידת הפחתת הרעש (דציבלים) עובי הלוח (מ"מ)
18 8
19 10
21 16
23 25
26 32
המדידות נעשות על פי תקן ISO R 140 ו- ASTM E90-83. ע"י יצירת קירוי כפול (Double Glazing) עם רווח אוויר של 50 מ"מ, ניתן להפחית את הרעש בעד 5 דציבלים נוספים לערך ביחס להפחתה של הלוח הבודד. מניעת סנוור לוחות "פוליגל" בצבעים: פולישייד כסוף, כחול וירוק, פולישייד PSH כסוף, פרימלייט, פנינה, NGL, זהב, ופולימאט, מפזרים את האור העובר דרכם ובכך מונעים סינור למביטים בהם. מניעת הצטברות מי עיבוי   לוחות המיועדים לחממות ובריכות שחיה מחוממות מצופים בשכבת מגן אנטי פוג (Anti fog) המונעת התעבות מים על פניהם. תכונה זו מפחיתה היווצרות "גשם פנימי" הגורם להתפתחות מחלות עלים בצומח, ואי נוחות למתרחצים. השפעת כימיקאלים נפוצים כימיקאלים שונים גורמים לפגיעה במראה, ביכולת לספוג מכות, במעבר האור, בהתנגדות לכפיפה ובמשך חיים של לוחות "פוליגל". חומרים אלו מרוכזים ברשימה המצורפת. לפוליגל היכולות לבדוק השפעת כל חומר על הלוחות במידת הצורך.  רשימת חומרים והשפעתם על מוצרי פוליגל מפולי-קרבונט עמידה בתקינה בינלאומית לוחות "פוליגל" עוברים מבחנים תקופתיים בישראל, אנגליה, צרפת, ארה"ב, ורוסיה על פי דרישות התקנים של מדינות אלו.